Bonsoir à tous,
Je suis entrain d'apprendre la notion de -catégories, et sans perdre du temps, je vous rédiges directement la définition :
Définition :
A -category consists of a set of objects, equiped with categories for each .
For each has a distinguished identity object , and for all we have a composition funtor :
satisfying :
- For all we have :
- for all , and :
for all
Finally, we require the middle interchange condition :
- If , and we have arrows of , and arrows of
( so are objects, are -morphisms, and : are -morphisms ), then we have : .
Exemples :
- The canonical example of a -category is the -category of categories. Here, the objects are categories, the -morphisms are functors, and the -morphisms are natural transformations.
- Another example of a -category is the -category whose objects are topological spaces, whose -morphisms are maps between them, and whose -morphisms are homotopies between these mpas, modulo reparametrization.
Questions :
Cette notion de -categorie m'est un peu difficile à appréhender. C'est la première fois que je la découvre, alors, je n'arrive pas à la
comprendre. Je vais l'utiliser dans la suite du cours pour définir ce que sont : A fibred category, a moduli problem, et a modui stack qui fait
l'objet de tout le cours. Alors, comment faire pour discerner entre : qui sont des -morphisms, et qui sont des -morphisms. Quel lien existe-il entre ces trois classes d'objets . Selon vous, de quelle manière peut-on réussir à visualiser et saisir
facilement cette notion de -catégorie ?
Merci d'avance.
-----