Bonjour,
J'ai lu il y a 3 jours une publication récente disponible gratuitement sur PubMed :
The ineluctable requirement for the trans-iron elements molybdenum and/or tungsten in the origin of life (2012)
En page 5 du pdf, il est écrit :
Comme le titre de cette discussion l'indique, c'est le mécanisme de bifurcation des électrons que je voudrais que l'on m'explique. La référence 18 de ce papier est ici :As detailed in references 17 and 18, several 2-electron compounds under certain circumstances feature so-called crossed-over individual redox transitions which allows them to redox bifurcate electrons with one of the two reducing equivalents going seemingly uphill towards very low potential electron acceptors.
Redox bifurcations: Mechanisms and importance to life now, and at its origin (2012)
J'ai cherché une publication qui mentionnait ce mécanisme dans son titre et j'ai trouvé celle-ci :
Hydrogen, metals, bifurcating electrons, and proton gradients: The early evolution of biological energy conservation (2012)
Dans le résumé :
Puisqu'un papier de 2012 parle de quelque chose de nouveau, j'ai cherché le premier papier qui en parlait et je suis tombé là-dessus :Electron bifurcation is a newly recognized cytosolic process that anaerobes use generate low potential electrons, it plays an important role in some forms of methanogenesis and, via speculation, possibly in acetogenesis. Electron bifurcation likely figures into the early evolution of biological energy conservation.
Large scale domain movement in cytochrome bc1: a new device for electron transfer in proteins (2001)
Donc, 2001 ce serait effectivement très neuf. Quelqu'un a-t-il une petite idée de ce dont il s'agit ?
Cordialement.
-----